Dag11, Obersiggingen - Bregenz (Oostenrijk), 66km

2 juni 2016 - Bregenz, Oostenrijk

Tamelijk laat rond 10uur vertrekken we vandaag voor onze laatste etappe in Duitsland. De tent en onze gewassen kleding waren nog niet helemaal droog.
Het landschap is landelijk, met glooiende velden, fruitbomen en wat bos.Vlak voor de Bodensee fietsen we door uitgestrekte hop-plantages met hun metershoge stellages voor de hop-klimplant. Deze hop is een bekend ingredient dat gebruikt wordt bij het bierbrouwen. Tussen de plantages en bossen door duikt dan plotseling de Bodensee op met aan de overkant de bergen van Oostenrijk en Zwitserland.

Uiteindelijk komen we bij Langenargen aan bij de Bodensee, nadat we eerst nog vele kilometers door een natuurgebied zijn gefietst met schitterend bloeiende gele en blauwe irissen. We fietsen nu via de Bodensee-Radweg langs de ons bekende plaatsen Kressbronn, Wasserburg en Lindau, en nemen hier en daar een terrasje.

Tussen Lindau en Bregenz passeren we dan opeens de grens naar Oostenrijk/Vorarlberg.Voor ons is dit toch weer een speciaal moment, omdat we al vele jaren 's zomers en 's winters in Vorarlberg op vakantie gaan met de auto.

Net voor Bregenz komen we langs de zg. "Militärhistorische Badeanstalt". Zeg maar gewoon: openlucht-zwembad met terras/kleedruimtes in de Bodensee.
Hier heb ik dus problemen gehad met het maken van deze foto's.
De "badmeester" kwam mij uitleggen dat ik op de steiger geen foto's mocht maken.
Heb hem uitgelegd dat ik al 800km gefietst had en overal foto's had gemaakt. En hier dus ook....Auf Wiederschnitzel!

In Bregenz fietsen we nog even de Seebühne bij de Festspiele op voor de foto, om vervolgens enkele kilometers verderop op de mooie camping Mexico te overnachten.
's Avonds gaan we heerlijk eten bij de Klosterkeller Mehrerau, waar we te voet heen gaan. Dit restaurant schenkt, net zoals bij de Bregenzer Festspiele dit jaar, een voor mij onbekend biermerk: Weltenburger Kloster. Het blijkt dat de Weltenburg in Beieren de oudste kloosterbrouwerij ter wereld is. Wat een toeval voor een Welten......