Dag23, etappe 21 naar Ferrara. 88km

14 juni 2016 - Ferrara, Italië

We worden om 6 uur wakker van een onweer dat steeds dichter bij komt. Staan dus maar snel op, zetten al onze spullen inclusief tent onder het afdak bij het toiletgebouw. We pakken alles rustig in en drinken en eten alvast iets. De bestelde broodjes zijn er pas na 8 uur...., dus ontbijten we in alle rust droog onder het afdak. Gaan daarna bepakt en bezakt afrekenen bij gastvrouw Irene. Haar man Sergio is er ondertussen gezellig bij komen zitten. Hij runt een bedrijf in aardappelen  en wortelen (verbouwen of verhandelen is onduidelijk). Hij kent Groningen van de aardappelen. Hij praat alleen Italiaans, dat Marij gedeeltelijk kan volgen, terwijl Irene steeds Engels probeert te praten. Als echte Italiaanse charmeur praat en lacht Sergio honderd uit en neemt kussend afscheid van Marij. Wij gaan op weg naar Montagnana, dat maar enkele km's verderop ligt. Hier nemen we maar gelijk een cappuccino met gevulde croissant (samen €5 !), maken een aantal foto's van deze geheel ommuurde stad, en gaan snel verder het platteland over tussen de rivieren Adige en Po. Het landschap is hetzelfde als gisteren, met het enige verschil dat de dorpjes nu geen stoplicht hebben! Moet te maken hebben met het feit dat we een andere provincie zijn binnen gefietst. Onderweg vallen verder de slanke, vrijstaande kerktorens op in het verder vlakke landschap. We steken uiteindelijk de Po over, en terwijl ik terugloop over de brug, om wat foto's te maken, breekt er een noodweer los. We schuilen misschien wel 1 uur onder wat bomen. Als de regen mindert fietsen we in regenpak de regenboog tegemoet richting Ferrara. Omdat we ondertussen sterven van de honger fietsen we de camping voorbij om eerst in het centrum iets te eten. We fietsen snel langs de vele schitterende gebouwen, en eindigen plots bij de eerste McDonald's die we deze vakantie tegenkomen. Sorry hoor, maar na zoveel Schnitzel, Pizza's en pasta, smaakt een snelle hap ook wel eens. Tussendoor ook nog snel even ge-internet en een schitterend appartement 3 straten verderop geboekt. Dit blijkt ook weer een schot in de roos te zijn, en nadat de volgende bui over trekt, besluiten we morgenvroeg de stad te verkennen en nu nog alleen snel een wasje te doen.

1. Anneke Gordebeke:
    15 juni 2016
    Nou, ik ben bijgelezen hoor. Hoorde van Mieke dat jullie een blog bijhielden, dus ik dacht ik kijk even. Wat hebben jullie vaak slecht weer onderweg. Ontzettend jammer.
    Hopelijk wordt het langzaam (of gewoon snel) beter.
  2. Noud Daemen:
    16 juni 2016
    Ook ik moet concluderen dat het jullie qua weer niet echt mee zit. Anderzijds schijnen jullie geen last te hebben van materiaalpech. Ik lees niks over bijvoorbeeld een lekke band of een ander technisch probleem. Heel mooi dus. Maar hopen op beter weer.