Blankenheimdorf - Trier/Ehrang 53km fietsen

Routeverloop vandaag:

• Blankenheimdorf        - Gerolstein 43km fietsen
  • Gerolstein - Ehrang     - 60km met de trein vanwege het slechte weer
  • Ehrang - Trier(Euren)  - 10km fietsen

Om stipt 8uur komt de verhuurder binnen met een uitgebreid en heerlijk ontbijt.
Volgens afspraak vertrekken we om 9uur en toen was het nog net droog.
Na 1km begint het een beetje te druppelen, en dit gaat snel over tot een grote regenbui.
De route gaat constant bergop en bergaf, en van de Kyll is bijna geen spoor te zien.
We worden drijfnat in ons regenpak.
Na 25km vinden we in een klein dorpje (Lissendorf) een "buurtsuper" waar we in de koffiehoek even een beetje kunnen opdrogen.
Op een gegeven moment zitten we met zijn 5-en gezellig te kletsen bij een kop koffie.
Vol goede moed gaan we daarna weer de regen in.
Verder bergop en bergaf tot Gerolstein.
Hier zetten we de fietsen onder een grote parasol en gaan binnen opdrogen, drinken iets en eten een heerlijke grote kop champignonsoep.
Omdat het blijft regenen vanmiddag besluiten we hier de trein naar Trier te nemen, en dus dit deel van de Kylltal Radweg over te slaan.
De aller-onvriendelijkste Bahn medewerker verkoopt mij een onduidelijk kaartje naar Trier.
Navraag of dit nu voor 2 personen en 2 fietsen was (want dat stond er niet op), beantwoorde hij met dat dit goed was zo...
We moeten bij spoor 3 zijn, dus de trap af en op onder het spoor door.
Iets anders hadden ze niet: alleen maar treden. Geen rail voor fietsen!!
Dus dan maar voorzichtig met 20-25kg aan tassen de trappen af en weer op.
Wat doen wij in Nederland toch moeilijk...😉
De trein in moeten we de fietsen een voor een omhoog tillen naar het speciale rijtuig.
De treinreis naar Trier verloopt prima in een dik uur.
Onderweg zien we het fietspad dat vaak parallel aan het spoor loopt, en waar we met goed weer gefietst hadden.
Internetten kun je vergeten in de trein, maar ook in de aftandse stations in de dorpjes waar we langs komen.
Een kleinigheid was er op het einde nog: de trein stopte in Erhang, de laatste halte voor Trier.
Vanwege werkzaamheden ging deze trein niet verder.....
We konden via een ander perron op andere trein overstappen, die wel verder naar Trier kon.....
Dus zouden we weer trappen af en op onder spoor door moeten. Daar hadden we dus geen zin in.
Op het perron eerst maar een hotelletje vlakbij Trier geboekt. Wisten we tenminste welke richting we uit moesten....
Nou, we konden aan de noordkant van de Moesel blijven, maar moesten nu nog wel 10km fietsen, langs Trier van oost naar west.
Onderweg begint het weer te regenen, op een gegeven moment zelfs te onweren.
We konden nog net op tijd de fietsen onder een boom zetten en bij het portaal van een kerk schuilen.
Na veel regen, onweer en hagel werd het iets rustiger weer, en zijn we weer opgestapt.
Onderweg waren complete delen van de weg ondergelopen, putdeksels weg, en auto's die als idioten door de overstroomde weg reden.
Uiteindelijk zijn we rustig breed over de weg door de ondergelopen delen gefietst, omdat er langs de noordzijde van de Moesel geen andere route was.
Omdat alle verkeer hier vaststond, hebben we uiteindelijk via de Garmin routeplanner en vele sluipwegen door een woonwijk, ons hotelletje gevonden (hotel Keisers).
De fietsen konden direct achterom overdekt gestald worden. We kregen voor de volgende morgen alvast een gratis ontbijt aangeboden.
Binnen 5 minuten hing er overal op de kamer was te drogen, en konden we ons opwarmen onder de douche.
Omdat het bleef regenen en onweren bleven we lekker op onze kamer om bij te komen van vooral de laatste 10km.