Dag1 Nüziders(A) - Bad Ragaz(CH) , 61km

22 juli 2018 - Bad Ragaz, Zwitserland

Voor half tien zitten we op de fiets vanuit camping Sonnenberg in Nüziders. Uitgezwaaid worden we door kleinzoon Milan met Leon&Josina, die 2 weken in  onze vouwwagen vakantie vieren.

Het gaat lekker bergaf naar Feldkirch waar  we voor 11uur al van een cappuccino op het terras kunnen genieten. We gaan via Feldkirch naar Liechtenstein over rustige binnenwegen en volgen de prachtige Liechtensteiner fietsroute 35. Een oplettende fietster attendeerde ons op deze route, die ons uiteindelijk over het prachtige dijk-fietspad langs de Rijn door Liechtenstein loodste. Dit fietspad vervolgen we verder tot we veel sneller dan verwacht rond 14uur op de camping aankomen in Bad Ragaz in Zwitserland.
Nog even gedacht om maar door te fietsen naar Chur, maar dit toch weer snel laten varen. Deze 60km zijn genoeg voor de eerste dag. We zetten ons tentje op en gaan Bad Ragaz snel verkennen en CHF pinnen. Want aan Euro's hebben we hier niet veel. Aan onze Eurostekker voor het opladen van de telefoons trouwens ook niet, want Zwitserland hoort niet bij de EU..... Dat wordt nog wat komende dagen.
Uit-eten moeten we een beetje voorzichtig doen, want hier is dat tamelijk duur. Ook even een ijsje nemen doen we maar niet: CHF3,50 per bolletje!! Wij snappen nu waarom onze buren op de camping in Oostenrijk, in Basel werken, in Frankrijk wonen en in Duitsland inkopen.....
We eten tegenover de camping op het terras van het zwembad een heerlijke Flammkuchen.

Op de camping van vandaag is verder wel aan trekkers gedacht:  een Aufenthaltsraum met kookmogelijkheid, koffiemachine, vitrine met eetwaar. Betalen kun je in het geldpotje dat aan de muur hangt.
's Avonds lekker in deze Aufenthaltsraum gezeten, wat gelezen, en natuurlijk alle batterijen weer opgeladen.

Vertrek: 9:30
Aankomst: 14:00