Dag17, etappe16 door het Vinschgau dal naar Merano. 63km

8 juni 2016 - Merano, Italië

De tent moet eerst weer drogen, terwijl wij ontbijten. Gaan dan constant bergaf op weg naar Merano, door de appelboomgaarden van de Vinschgau. Dit schijnt het droogste dal van de Oost-alpen te zijn (alleen vannacht even niet). Dit is wel te zien aan de uitgedroogde bergflanken aan de noordzijde.

Net voor het dorpje Laas passeren we een spoorrails naar de Laaser marmergroeve hoog in de berg. Laaser marmer hoort tot de beste soort ter wereld. De Romeinen wisten dit al en hebben in Rome veel van dit marmer gebruikt. Ook op kerkhof in Margraten werd het gebruikt voor de vele oorlogskruisen.

Net voor Merano wordt het dal smal en wordt de wilde Adige rivier even getemd door een dam. Een deel van het water wordt hier afgetapt voor de Waalwege (irrigatiekanalen) tussen Merano en Bolzano. Op Madeira zijn we dit ook tegen gekomen, maar heten ze Levada's. Na de dam gaat het met een aantal haarspeldbochten sterk naar beneden, naar Merano. Hier overnachten we op een camping midden in de stad, tussen minstens 5 andere tentjes van Rome-gangers.
De tent staat net als het zoveelste avond-onweer losbarst.... Koken bij de tent kunnen we vergeten, dus onder de paraplu naar het centrum voor een echte pizza en een Weizen. Terug op de camping praten we gezellig nog wat bij onder een afdak met de overige Rome-fietsers.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline en Henk grothauzen:
    12 juni 2016
    Hoi Marij en Frank,

Geweldige prestatie.Chapeau. Goede reisverslagen.
    Veel succes verder: Rome here we come.