Dag28, etappe25 naar Città di Castello, 69km, 870mtr omhoog

19 juni 2016 - Città di Castello, Italië

Na een heerlijke rustdag op een prachtige camping zijn we ruim voor 9 uur al weer onderweg. Vanaf de eerste meters stijgt de weg langs de Marecchia rivier, en dit gaat zo door tot we rond 12:30 uur op 1000 meter hoogte op de pas (Passo di Viamaggio) zijn. Hier is slechts een kruising, dus gaan we gewoon verder... De eerste 10 km hoeven we niet te trappen. Heerlijk na zo'n klim. In westelijke richting fietsend wel schitterende vergezichten, met veel bloeiende gele brem en het Lago di Montedoglio stuwmeer.

Rond 14 uur zijn we al op onze geplande eindbestemming Sansepolcra. We nemen even pauze op een bank in de zon tot het plots begint te donderen. Even later gevolgd door hagel en regen. We schuilen in de galerij met waarschijnlijk beroemde fresco's en beeldhouwwerk naast de Duomo. In deze Duomo zelf hangen beroemde zeer oude schilderijen en een houten Crusifix (9e eeuw). Deze kunstwerken hebben ervoor gezorgd dat in de 2e wereldoorlog de Engelse bevelhebber bombardementen op dit stadje heeft tegengehouden. En wij zitten erbij en schuilen alleen voor de regen...

Uiteindelijk na een cappucino tegenover de Duomo te hebben gehad, toch maar het regenpak aangetrokken en op weg gegaan naar de volgende etappeplaats Città di Castello. Kunnen we morgen 20 km minder fietsen naar Assisi, om de stad van de heilige Franciscus eens goed te bekijken. Vanwege de zware regen hebben we in Città di Castello snel een last-minute appartement geboekt pal naast de Duomo aldaar.... Soms heb je gewoon mazzel...
's Avonds heerlijk Italiaans gegeten, en snel naar bed om 's morgens weer fris verder te trekken.