Dag3 Thusis - Splügen 28km bergop

24 juli 2018 - Splügen, Zwitserland

Om 7uur zijn we opgestaan en hebben alles opgeruimd. Tent opgepakt en 5mtr verder in de zon laten drogen. In de tussentijd ontbijten, en alles weer op en aan de fietsen hangen.
De 2 caravans staan nog altijd boven op ons, en houden er als we weggaan een mooie gezamelijke plaats aan over.

Als we wegfietsen begint het al warm te worden. De weg gaat gelijk steil omhoog door de bekende ViaMala Schlucht en in de eerste tunnels schrikken we af en toe van het oorverdovend geluid van passerende auto's en motoren. Het geluid weerkaatst tegen de wanden. Plots komen we uit een tunnel en ligt in de diepte beneden de bekende Via Mala kloof. Na een korte stop maar weer verder omhoog. Deze verkeersluwe en koele route slingert zich omhoog door de kloof en we passeren links en rechts af en toe de San Bernardino autoweg.

Na de kloof fietsen we door een dal met enkele mooie authentieke dorpjes. Vervolgens slingert de weg met een aantal haarspeldbochten weer steil omhoog en stijgt tot het meer bij Sufers.
Nog enkele klimmetjes en we fietsen het dorp Splügen binnen. Links zien we de pasroute voor morgen omhoog slingeren.
Net voorbij het dorp zetten we ons tentje op bij een prima camping met uitzicht op de SplügenPass. Marij doet inkopen in het vlakbij gelegen dorp, en kookt een stevige pasta bij ons tentje.
We maken ons brood klaar voor morgenvroeg en gaan slapen als het donker wordt.

Vertrek: 8:45
Aankomst: 13:45