Dag31, etappe27 naar Massa Martana, 55km en 575mtr omhoog

22 juni 2016 - Massa Martana, Italië

Vanmorgen in ons hotelletje midden in Assisi om 5:55 uur wakker geworden van trompetter geschal. Daarna beginnen alle klokken om ons heen te luiden. Vanuit het dakterras zien we dat er op het plein vlakbij de trompetters zijn, en er een kleine groep mensen bij staat. Verder is er geen activiteit.... Na 5 minuten houden de klokken weer op en kunnen we verder slapen (voor zover dat dan nog lukt...). Niemand kan ons 's morgens uitleggen welke feestelijkheid er rond 6 uur is geweest.

We ontbijten direct om half acht, zodat we rond half negen de fietsen de hoteltrap afgesjouwd hebben, en via het stadscentrum langs de Basilica San Francesco, Assisi bergaf uit fietsen. In de verte zien we de grote Basilica di Santa Maria degli Angeli, waar we natuurlijk even snel  een kijkje nemen. Deze enorme basiliek is gebouwd over de kleine kapel waar Franciscus Clara heeft gewijd tot bruid van Christus. Bovendien is Franciscus hier ook gestorven.

We fietsen daarna door de vallei over rustige fietswegen en steken in feite schuin over om via een aantal heuvels de vallei te verlaten, en in een ander dal van Umbrië terecht te komen. De klim gaat lekker rustig, maar voelt toch zwaar omdat het ongeveer 35° is. Het landschap vandaag is vriendelijk met afwisselend kleine wijngaarden, olijfboomgaarden en kleine dorpjes. Het gaat hier vooral om olie: olijfolie die overal wordt aangeprezen en wijn waarvan je in de olie kunt zijn.... Ook hier zijn de doorgaande wegen weer van zeer slechte fietskwaliteit.

Vanwege de hitte maken we de geplande route niet langer, en stoppen op de aangegeven mini-camping. Dit is ook weer zo'n typisch Italiaanse mini-camping, met veel rotzooi en wanorde.Maar de eigenaar is erg behulpzaam, laat ons gelijk zijn enige toilet en "badkamer" zien.
Omdat het dorp wat verder weg ligt, regelen we via zijn broer aan de gsm (kan wel Engels), een ontbijtje voor morgenvroeg 7:30 voor €5 p.p.
We zijn benieuwd, maar zorgen dat we dan zoveel mogelijk ingepakt hebben, om voor de hitte snel wat kilometers te kunnen maken. Hopelijk kunnen we dan wat extra doen, zodat de laatste dag naar Rome wat korter wordt. Deze is al 75 km en een dikke 700 mtr omhoog.