Mittersheim(F) - Saverne (F) 65km

15 juli 2019 - Saverne, Frankrijk

Vanmorgen wakker geworden met schitterend weer. Marij haalt een paar baguettes op de camping en we eten en breken daarna snel af.
Fietsen via de bakker Mittersheim uit op weg naar Sarrebourg.
Het gaat nog even langs het Canal Des Houilleres de la Sarre om dan via het mooie heuvelland en kleine, leuke dorpjes in Sarrebourg te komen.
Hier even door het leuke dorpje gefietst, en de eerste cappuccino van vandaag gedronken.
We fietsen Sarrebourg uit, de gps-route  volgend, en maken een grote boog onder Sarrebourg door.
Achteraf had dit volgens het routeboekje een stuk korter gekund.... Komen bij het Marne-Rijn kanaal.
Vroeger ging dit kanaal eerst bergop, om daarna bergaf af te dalen richting Rijn.
Door het grote aantal sluizen duurde het wel een dag om deze doorsteek te maken voor de schepen.
Daarom is er een tunnel door de berg gemaakt, waardoor het te overbruggen hoogteverschil sterk verminderde.
We fietsen langs de drooggelegde resten van het oude kanaal, en vanuit de ene sluis zie je zo de volgende al weer liggen..
Een schitterend stukje historie waar we rustig langs bergaf fietsen
Via het fietspad langs het kanaal fietsen we Saverne binnen.
Via het prachtige centrum fietsen we daarna steil omhoog naar de mooie camping.