Dag16, etappe15, 49km. Bella Italia via de Reschenpas! We passeren de eerste 1000km grens!!

7 juni 2016 - Glurns, Italië

Deze etappe ging over maar 48km, en 850 hoogtemeters. Dit is minder dan de fietsgids aangeeft omdat we gisteren zo snel waren dat we 15km en de nodige hoogtemeters verder dan gepland een camping hebben opgezocht.

Vandaag is verder een speciale dag, want:

• Pap Welten is 88 geworden, Proficiat!
  • 6km voorbij onze camping in Pfunds gaan we over de 1000 fiets-kilometer grens!!!! Hier hebben we pap natuurlijk even gebeld. We hadden niet kunnen bedenken dat we dit zonder serieuze problemen zouden doen.
  • We fietsen over de Retschenpas en zijn in Italie!

Vanuit de camping in Pfunds volgen we bergop de wilde Inn bergrivier en staan onderweg plotseling bij een brug en de imposante burcht Altfinstermünz. Na een korte stop en enkele 10-tallen foto's verder vervolgen wij het pad dat zo steil wordt dat we afstappen moeten. Zelfs dan was het een hels werk om door het bos omhoog weer op de pas-route via Zwitserland te komen. Deze Zwitserse omweg is gekozen omdat de Oostenrijkse route te druk en te smalle tunnels heeft voor fietsers. Het uitstapje via de Zwitserse wegen eindigt plots na een Oostenrijk-bord. Hier begint de echte pasweg met 12 haarspeldbochten en constant 6-7% helling bij 25°. Via de Norbertshöhe (1454mtr) gaan we daarna vals plat via Nauders en slingerend over schitterende Almen naar de Italiaanse grens. Kort daarna bereiken we de pashoogte van 1520 mtr.

Via een schitterend fietspad rechts langs de Reschensee gaat de weg op en af naar de 2e See, de Haidersee. Onderweg zien we aan de overkant van het meer de bekende kerktoren op het droge staan. Het blijkt dat het stuwmeer zeker 5mrt lager staat dan normaal.

Er komt een fikse onweersbui onze kant uit dus we razen het dal uit, door een aantal schitterend Italiaanse dorpjes naar de gemeente-camping in Glurns. Dit stadje is zowaar nog helemaal ommuurd, en bezoeken we natuurlijk nadat ons tentje weer is opgezet, om van een verdiend bord tagliatelle met wildragout te genieten.

1. Noud Daemen:
    7 juni 2016
    Hoi Frank en Marij, zonder noemenswaardige problemen Italië bereikt begrijp ik. SUPER! En nu maar snel gaan eten. Spaghetti of zoiets. Smakelijk eten! Groetjes, Noud.
  2. Noud Daemen:
    7 juni 2016
    Lasagne al fornuis kan auk....
  3. Noud Daemen:
    7 juni 2016
    Lasagne al forno bedoel ik.
  4. Jac Aerts:
    Hoi Frank en Marij.
    Ik lees dat het voortvarend(fietsend) gaat.
    Klasse ! Nu op naar Rome.
    Veel succes.
    Het eten in Grashoek was prima. Lekker buiten gegeten.
    Ook de groetjes van Kopje Onder.
  5. Twan en Jessie:
    8 juni 2016
    Hoi Frank en Mary, geweldig 1000 km gefietst. En dat is nog niet alles. Rome komt in zicht, maar ook het lekkere Italiaanse eten.
  6. Theo Selten:
    8 juni 2016
    Fantastisch, gezonde, mooie en interessante reis!
    Goede impressie!
  7. Louis en Astrid:
    9 juni 2016
    Hallo Frank en Mary,
    Wat een goede prestatie.
    Wellicht fietsen jullie ook weer terug in plaats van de trein !
    Succes
  8. Wiel en Truus Fleurkens:
    10 juni 2016
    Hallo Frank en Marij,
    Het gaat erg goed zo te lezen, knap!
    Zou het niet nadoen, wel een hele
    ervaring en uitdaging!
    Succes verder en doe de paus de groeten!