Dag32, etappe28 naar Civita Castellana, 72km en 800mtr omhoog

23 juni 2016 - Civita Castellana, Italië

Vandaag weer vroeg opgestaan omdat we half acht hadden afgesproken voor een eenvoudig ontbijt. Alles hadden we al weer ingepakt en de tent moest nog even drogen vanwege de condens. Nou, de beheerder kwam ons prompt  rond die tijd vertellen dat hij het ontbijt klaar had staan. Het was eenvoudig, maar het beste dat ons op deze camping is overkomen.
De route van vandaag is behoorlijk heuvelachtig, omdat we een aantal pittoreske ommuurde stadjes boven op een heuvel aandoen: allereerst langzaam omhoog naar San Gemini. Hier nemen gelijk de eerste pauze en App-en we onze Leon, die jarig is. Dan gaat het hard omlaag door het dal, om daarna weer steil omhoog te gaan naar Narni. Ook hier is het bloedheet, en moeten we weer even bijkomen op een terrasje, nadat we het centrum met de smalle straatjes eerst hebben doorkruist.

Omdat we ons de laatste dag naar Rome iets willen sparen, besluiten we de eerste 20 km van die etappe vandaag te fietsen. We zoeken via booking.com in de schaduw bij een hotel langs de autoweg en een HSL-lijn, een plekje voor de komende nacht, want er zijn in dit deel van de route geen campings. We vinden iets van een B&B in een klein dorpje, en gaan na nog snel een cappuccino en een ijsje op weg door de hitte. Maar het dorpje waar we geboekt hadden, bleek ook weer boven  op een rots te liggen. Uiteindelijk helemaal kapot komen we aan op het dorpspleintje, waar op nr 59 ons geboekt B&B moest liggen. Alles afgezocht, maar niets gevonden. Dan maar bellen.... Mevrouw aan de andere kant verstond alleen maar Italiaans, en wij weer niet zo, dus kwam haar zoon aan de lijn. Hij checkte of we op het juiste pleintje met fontein stonden, en zei dat er binnen enkele minuten iemand kwam. Dus na dikke 5 minuten komt de Italiaanse dame met Italiaanse design-handtas aan op haar E-bike.

We gaan halverwege het pleintje een klein doodlopend steegje in, en links omhoog gaat er een smalle stenen trap naar het appartement op de 3e verdieping. Het zag er geweldig uit met alles erop en eraan. Het ontbijt voor de volgende morgen stond al klaar op de keukentafel (incl. voorverpakte toast en croissants...). Wij moesten het Italiaanse formulier maar invullen met onze gegevens, de sleutel 's morgens op tafel leggen, en de deur achter ons dichttrekken......
De fietsen konden alleen maar in het appartement veilig opgeborgen worden, dus heb ik ze allebei  20 treden, een smalle deur door, en nog eens 30 treden omhoog gesleept. Marij heeft de wasmachine ontdekt, dus hebben we hier gelijk een paar snelle programma's gedraaid. Omdat we zo moe waren, en het ondanks de airco maar warm bleef, hebben we snel een paar pizza's gehaald. Ook bij deze pizzeria moeite om duidelijk te maken wat ik wilde bestellen. We zaten echt op een plek, waar geen buitenlander normaal terecht komt...