Saarbrücken(D) - Mittersheim(F) 73km

14 juli 2019 - Mittersheim, Frankrijk

We beginnen ieder met ons eigen ochtend-ritueel: Marij gaat theewater koken en eten klaarzetten en Frank begint het tentje op te ruimen.
Plots begint het even te regenen @#$٪@#$. Dus snel tentje aanpakken en bij het afwas-gebouwtje binnen zetten.
Hier ook ontbeten, fietsen klaar gemaakt en toen werd het gelukkig weer droog.
Dan op weg naar Saarbrücken, waar we snel even doorheen fietsen.
Bij de Basiliek komen we in gesprek met iemand die stond te wachten om naar de mis te gaan. Deze katholieke basiliek werd gebouwd in een overwegend reformatorische stad.
Ook leren we dat dit gebied vanwege de kolen- en staalindustrie tussen de twee wereldoorlogen in, lange tijd door Frankrijk was ingelijfd.

In de volgende stad Sarreguemines(F) moeten we moeite doen om een terras te vinden waar we een cappuccino kunnen krijgen.
Vandaag is het nl. 14 Juli, een nationale feestdag in Frankrijk...(we zijn ondertussen zonder het te weten de grens overgestoken).
Hierna volgen we niet meer de Saar, maar het parallel hieraan gebouwde Canal de la Sarre.
Om de zoveel km is er een sluis, om het hoogteverschil te overbruggen, en de route bevaarbaar te maken. Prachtig om te zien allemaal.
Langs dit kanaal loopt een prima geasfalteerd fietspad. Na een cappuccino tussenstop in Sarralbe fietsen we door tot camping Du Lac Vert bij Mittersheim.
Dit is weer zo'n echte rommelige Franse camping met veel vaste bewoners. Douches die niet werken, deuren zonder klink/slot en wc's zonder deksel...

Morgen gaan we kijken of we zo dicht mogelijk bij Strassbourg kunnen komen.