Trier/Ehrang - Mettlach 51km

12 juli 2019 - Mettlach, Duitsland

Vannacht redelijk geslapen, ondanks de herrie van het vele verkeer door de smalle straat.
De eigenaar vertelt 's morgens dat er een wegomleiding is, waardoor al het verkeer vannacht toevallig voor het hotel langs rijdt.

Een heerlijk, en goed verzorgd (gratis) ontbijt gehad.
Om 9:15uur vertrekken we om nog even 5km terug te fietsen door het centrum van Trier.
Vanwege het onweer gisteren zat dat er toen niet in.
Alle wegen en fietspaden langs de Moesel werden met man en macht weer schoongemaakt na het heftige noodweer van gisteravond.
Het oude centrum hebben we in sneltrein-vaart bekeken: de porta Nigra, de Dom, de opgravingen.
Na een dubbele kop cappuccino stappen we weer op de fiets, op weg naar de Saar. Dit is het volgende rivierdal dat we volgen.
Het is een genot om hier te fietsen! Prachtige vrij-liggende mooie fietspaden.
Heel wat anders dan de Schrotterwege die we langs de Rur, de Urft en de Kyll moesten fietsen.

In Saarburg fietsen we het hoog gelegen stadje binnen, en moeten afstappen omdat het zo steil omhoog gaat.
Vroeger zijn we met de kids eens hoog boven dit stadje op een Aegon vakantiepark geweest.
Prachtige omgeving, met een echte kabelbaan van centrum naar vakantiepark.
Dwars door het centrum loopt een kloof, uitgesleten door het riviertje dat er doorheen stroomt.
Hier op een van de vele terrassen een heerlijke kop soep gegeten.

We gaan verder richting Saarschleife, maar worden overvallen door naderend slecht weer.
Checken de weerradar, en besluiten snel in de volgende plaats (Mettlach) een hotelletje te boeken.
Mettlach blijkt toevallig de vestigingsplaats van Villeroy&Boch te zijn.
Over de Saar-brug komend valt dan ook gelijk het grote oude fabrieksgebouw aan de rand van het stadje op.
We hebben net onze fietsen gestald en lopen het hotel binnen, of het onweer barst los.
Ook vandaag weer de juiste beslissing genomen, en op tijd een droog plekje geboekt...
Marij doet weer snel de nodige kleren wassen, om onze kleine voorraad op peil te houden.
Frank reinigt de fietsen en smeert de kettingen, omdat we afgelopen dagen door nogal wat zand en troep hebben gefietst.

's Avonds een rondje in het stadje gelopen en heerlijk gegeten in het hotel, en daarna het vervolg van de route bekeken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl