Dag14, etappe13 Nüziders - Pettnau 53km en 1300mtr omhoog via de Arlbergpas!

5 juni 2016 - Pettnau, Oostenrijk

Na 2 nachten op het "Lager" van camping Sonnenberg te hebben genoten van een rustige nachtrust, ontbijten we vanwege de regen in de blokhut. We verzamelen daarna onze spullen weer en laden de fietsen vol met onze tassen. We nemen afscheid van de campingbeheerder Mathias en vader Franz en gaan in regenpak op weg naar de zwaarste beklimming van onze reis: de Arlberg. Met een aanloop over de eerste 25km van ongeveer 600 hoogtemeters, volgt dan de beklimming naar de Arlbergpas van 700 mtr. Dit laatste stuk valt vies tegen omdat er nogal wat stukken bijzitten van 10%. Iets waar wij met onze fietsen en 23kg bepakking niet zo blij van worden. Het blijkt nu dat we hier en daar toch nog een extra tandje op enkele tandwielen extra hadden moeten bestellen....
Maar met wat extra inspanning redden we het uiteindelijk wel om de Pas te halen.

Na een heerlijke Apfelstrudel en cappuccino volgt de afdaling naar St.Anton in Tirol, met af en toe 13% afdalingen. We razen dan ook door St.Anton en eindigen de dag in Pettnau, waar we verrast worden door het prachtige Apartment ArlbergLife. Dit hadden we op de pas maar snel geboekt omdat het weer gewoon te wisselvallig is om te kamperen. En eigenlijk hadden we wel weer wat extra's verdiend vandaag na 1300 hoogtemeters omhoog en 580 meters omlaag.