Dag21, etappe 19 de bergen uit naar Verona. 82km

12 juni 2016 - Verona, Italië

Na een eenvoudig ontbijt pakken we onze spullen weer bij elkaar, halen de fietsen uit de kelder en nemen kort na 9 uur afscheid.
We hebben eerst nog een paar regendruppels, maar daarna wordt het heerlijk weer en fietsen we het dal uit langs de Adige. Op het laatst nog enkele fikse 10% klimmetjes bij Rivoli waar het dal zo smal wordt dat er geen plaats meer is voor een weg. We "mountainbiken" zelfs eerst nog even naar het Oostenrijks Fort Wohlgemuth net voor het dal-einde, om uiteindelijk via een steile afdaling op een fietspad langs een kanaal helemaal naar Verona te fietsen.
Hier aangekomen genieten we op een zonnig terras van een heerlijke ijscoupe. Daarna vinden we zonder problemen snel onze vanmorgen geboekte B&B dichtbij het oude centrum. In het oude hoofdgebouw kunnen we de fietsen in de 500 jaar oude kelder stallen..... Ons appartement ligt in het tegenover gelegen appartementen-gebouw. De lift is defect, dus slepen we onze 10 fietstassen weer 2 verdiepingen omhoog naar een ruim en leuk appartement. De enthousiaste eigenaar Marco vertelt ons hier uitgebreid wat we vanavond nog allemaal MOETEN zien van de stad. Eigenlijk moeten we nog een dag blijven vind hij.... Maar ja, wij willen verder.
De beste Pizzeria ligt volgens Marco op 100 mrt afstand, maar als we hier langsgaan is het zo druk dat we snel verder gaan. Een grote Super-Spar biedt snel uitkomst:  2 heerlijke kant-en-klare salades gaan mee, en eten we in alle rust op ons balkon op.

's Avonds wandelen we door de oude binnenstad en proberen de voornaamste bezienswaardigheden die Marco ons heeft opgesomd te bezoeken. We verwonderen ons over de drukte in de binnenstad. Overal Italiaanse gezinnen met kleine kinderen tot laat in de avond.
Uiteindelijk nemen we een heerlijk terrasje op het bekende Piazza Erbe, waarna we teruglopen voor een verdiende nachtrust in ons prima appartement.

1. Noud Daemen:
    13 juni 2016
    Volgens mij heeft Marco gelijk. Als ik de foto's bekijk is zelfs een verblijf van een enkele dag in Verona toch echt te kort... Geniet ervan, jullie hebben alle tijd toch? En in Sevenum is het toch maar slecht weer.