Dag4 Splügen - Campo 62km bergop/bergaf

25 juli 2018 - Lago di Mezzola, Italië

Vandaag wordt een pittige dag, zeker bij de verwachte hoge temperaturen. Dus zijn we vanmorgen voor 6 uur opgestaan om snel te ontbijten, broodjes voor onderweg klaar te maken en de door condens natte tent in te pakken.

Om 7:30uur stappen we op de fiets en binnen 500mtr begint de klim naar de Splügenpass. De pasroute staat beschreven als pittige klim (deelstukken 9-10%), dus kunnen we maar beter de voorspelde hitte zo veel mogelijk voor zijn. Het begint gelijk met een serie haarspeldbochten, waarna een "vlakker" gedeelte komt. Vervolgens komt het derde deel met weer een serie haarspeldbochten.
We stoppen vaak en drinken en eten energie-repen, en komen zo al fietsend boven. We maken enkele foto's en een praatje met een ander nederlands stel, dat ook net boven was aangekomen. Op de kale pashoogte net over de Italiaanse grens is geen terras om even bij te komen. Dus razen we enkele kilometers naar beneden naar het eerste Italiaanse dorpje Montespluga. We nemen 2 cappuccino met croissant en rekenen maar €6 af bij het hier wel allervriendelijkste personeel. Wat een verschil met het dure Zwitserland!!!!

Het gaat daarna konstant sterk bergaf via de ene na de andere haarspeldbocht. Bij Isola picknicken we langs de weg en laten onze velgen even afkoelen na het constante remmen.

In Chiavenna fietsen we even door het mooie centrum om ons te tracteren op een heerlijk Italiaans ijs.

De route gaat verder bijna kaarsrecht, en vals plat omlaag met tegenwind..... naar het Lago di Mezzola. Op de camping in Campo direct aan het meer bouwen we ons tentje op en rusten we uit van de zware dag.

's Avonds op de camping bij de Pizzeria heerlijk gegeten, en daarna naar bed ondanks de onrust in de vele kleine tentjes om ons heen.