Sevenum - Jülich 84km

8 juli 2019 - Jülich, Duitsland

Globaal routeverloop fietsreis:
Globaal volgen we van huis uit zo veel mogelijk rivier/beek-dalen langzaam omhoog naar de heuvels van de Vogezen/Elzas.
Dit betekent dat we langs de Maas naar Roermond fietsen.
Hier volgen we de Roer (Rur) omhoog tot diep in de Duitse Eifel bij de Rursee-Stausee.
Daar vervolgen we onze weg verder licht stijgend langs de Urft-Stausee en een zijriviertje van de Rur, de Urft tot de oorsprong hiervan.
Op dezelfde heuvel ontspringt ook de Kyll, die zijn weg in het landschap omlaag heeft uitgeslepen richting het zuiden.
Uiteindelijk komt de Kyll uit in de Mosel bij Trier.
In Trier vervolgen we kort de Mosel stroomopwaarts om dan via de Saar , ook weer stroomopwaarts,
onze weg richting zuiden tot in Frankrijk te vervolgen.
Via de Eurovelo5 route gaat het daarna verder.
Via het Marne-kanaal gaat het naar Strasbourg en dan via de heuvels van de Vogezen/Elzas naar Basel.

Vandaag gaat de reis via Roermond langs de Rur tot Jülich
Om 9uur vertrekken we thuis voor onze fietstocht naar Basel.
We fietsen van Sevenum naar Kessel, en nemen hier het veer over de Maas.
Langs de Maas naar Roermond, om daar langs de Rur stroomopwaarts te fietsen, Duitsland in.

Afwisselend fietsen we via verschillende knooppuntroutes en gedeeltelijk over een zandpad direct langs de Rur.
Na enkele korte stops en een terrasje in Linnich komen we rond 16uur aan bij de eerste camping op dit traject: een Jugend Zeltplatz in een park bij Jülich.
De nette camping is helemaal leeg, en we melden ons telefonisch.
Betalen kan bij het tegenover gelegen park, en we kunnen een plekje zoeken.
Tentje opgezet, Marij maakt even een snelle pasta-hap.
Vervolgens zoeken we uit hoe we komende dagen verder globaal de dag-etappes kunnen indelen.

Tegen 22:30 gaat het schemeren en wordt het kouder, dus kruipen we maar in bed.
Alleen de autoweg op enkele km's afstand is het enige geluid in de omgeving...