Jülich- Heimbach 61km

9 juli 2019 - Heimbach, Duitsland

Na een nacht veel wakker worden en draaien van de herrie van de nabij gelegen Autobahn A44 (naar Aachen) zijn we vanmorgen met stralend zonnig weer opgestaan.
Snel alles opruimen, tent drogen in de zon, en ondertussen ontbijten. Om 9:30 zitten we weer op de fiets naar de dichts bij zijnde supermarkt voor eten en drinken voor onderweg.

Veel over het stoffige fietspad langs de Rur gefietst.
In Düren op de markt bij de bakker een heerlijke cappuccino met Kaasbroodje gegeten.
Heerlijk langs de Rur verder tot de middagpauze aan de eerste Stausee Obermaubach.
Vanaf hier heeft de Rur een aantal stuwmeren voor watervoorziening, elektriciteit-opwekking en voorkoming van overstromingen stroomafwaarts.

Slingerend langs de Rur passeren we Nideggen, waar we jaren geleden met de kids vaker hebben geklommen.
We krijgen even een 15% klimmetje voor onze kiezen, waardoor we toch even moeten lopen.
In Heimbach, na 58km zetten we ons maar weer even bij een Konditorei voor een Eiskaffee met heerlijke bosbessen-Kuchen.
We moeten hierna nog even stevig omhoog naar onze typisch duitse camping Kohl. Deze ligt boven de Rur, tegenover het schitterende Jugendstil Wasserkraftwerk Heimbach.
Hier wordt elektriciteit opgewekt met water vanuit het 2e stuwmeer bij Rurberg.
Dit stuwmeer wordt gevuld door het water van de Kyll, via een kilometers verder hogerop gelegen stuwmeer.
Dit riviertje volgen we morgen bergop, richting haar oorsprong.