Heimbach-Blankenheim 55km

10 juli 2019 - Blankenheim, Duitsland

Met heerlijk zonnig weer bij het tentje ontbijt gehad.
Rustig alles opgeruimd, en rond 10uur vertrokken richting Rursee.
Binnen 5 minuten gaat het ongeveer 100 hoogtemeters steil omhoog met 14% naar de dam van de Rurtalsperre. Het steilste stuk moesten we even afstappen.
Het gaat verder over een onverhard pad langs de Rursee naar Rurberg. Hier hebben we al de eerste koffiepauze verdiend.
Daarna fietsen we verder over een onverhard pad langs het 2e stuwmeer: de Urftsee. De See wordt alsmaar smaller en eindigt in een nietszeggend beekje. We volgen nu de Urft door het dal omhoog via nogal wat onverharde grindpaden. Typisch duitse fietspaden.... Omdat slechter weer gemeld is, en er op de route geen camping ligt, boeken we appartement Steinmann in een nieuwbouwhuis in Blankenheimerdorf. Via de slechte en onverharde route hierheen passeren we op 550mtr het hoogste punt van het Urftdal. Hier ontspringt zowel de Urft (naar het noorden) als de Ahr (naar het zuiden).
Vanuit het appartement is Frank berg-op en af gefietst naar een supermarkt in het volgende dorp om wat eten te halen. Marij heeft ondertussen de was gedaan, en daarna van de inkopen een lekkere welverdiende maaltijd weten te maken.