Dag2. Maastricht - Tongeren (Overrepen) 45km

2 mei 2017 - Tongeren, België

Geslapen met een constant tikkende verwarming naast ons bed...Verder prima! Na een heerlijk ontbijt vertrekken we rond 9:30 richting Maastricht. Bij de Jumbo nog wat inkopen gedaan en dan verder dwars door Maastricht via de Jeker naar België. Over en langs het Julianakanaal, dat hier dwars door enkele heuvels gebouwd is. De zuidelijke heuvel/rots  fietsen we achterlangs verder en dan staan we plots voor de ingang van het gangencomplex Eben-Emael. Een overblijfsel uit de laatste oorlog. Je loopt hier zo het kilometers lange gangenstelsel binnen. De kanonnen bij de ingang kijken zwijgend toe..... Door een heuvelachtig, liefelijk landschap slingert de route van dorpje naar dorpje langs de Jeker (heet hier de Geer).

In de buurt van Tongeren besluiten we vanwege de plotse regen een korte omweg te maken via deze schitterende stad. Omdat het ons gisteren niet lukte een verblijf te vinden op onze etappe eindbestemming Huy aan de Maas, zoeken we gedwongen  door de regen in Tongeren ons geluk. Hier vinden en boeken we gelijk een appartement op 4 km buiten de stad in westelijke richting. Na een lekkere pauze in een Belgische kroeg, en wat rondfietsen door de stad gaan we heuvel op heuvel af naar ons overnachtingsadres in Overrepen. De eigenaren lieten bij aankomst op zich wachten omdat ze vanmiddag natuurlijk niet hun mail hadden gecheckt. Uiteindelijk is alles goed gekomen en hebben we in een prachtig appartement boven hun dubbele garage overnacht.