Dag17, Sibbe - Sevenum, 101km en 300 hoogtemeters

17 mei 2017 - Sevenum, Nederland

Vandaag gaat om 7:15 de wekker, omdat ons een lange en warme fietsdag te wachten staat. We hebben besloten via de vaders naar Venlo te fietsen. Dit kost ~30km extra, maar dan zien ze een keer hoeveel troep je als fietser zoal meesleept. Ik laat de GPS de kortste fietsroute bepalen naar Venlo, en beginnen deze om 8:45 te volgen, nadat alles weer droog is ingepakt en wij rustig hebben ontbeten in de zon. We fietsen gelijk bergaf naar Valkenburg, maar daarna moet er toch weer geklommen worden naar Hulsberg. Onderweg realiseer ik me dat de fietsroute via het centrum van Sittard en Roermond gaat, en verder nogal wat kaarsrechte rijkswegen volgt. Ik wil echter een korte en landelijke route fietsen via de Selfkant: het stukje Duitsland boven Sittard dat Midden-Limburg daar op-zijn-smalst maakt. Na wat heuvels, omwegen en wat zoeken met de GPS vinden we uiteindelijk de juiste  fietsroute over de Selfkant. Schitterende vergezichten over deze landelijke omgeving, ver van Sittard vandaan... Uiteindelijk fietsen we vlak langs Roermond om verder over de LF3 langs de Maas naar Venlo te fietsen. We melden ons bij de beide opa's, en fietsen uiteindelijk over de Greenport-Bikeway naar Sevenum. Toevallig rond etenstijd kloppen we daar aan bij de kleinkinderen Sjoerd,Floor en Gijs die net van een 'nep'-grillparty (in de oven) aan het genieten zijn in de zon op hun terras. Dus schuiven wij maar aan om op deze manier onze prachtige 5-landen fietstocht perfect af te sluiten na een zeer warme en lange laatste fietsdag....