Dag29, etappe26 naar Assisi, 77km en 690mtr omhoog

20 juni 2016 - Assisi, Italië

Vanmorgen rustig de tijd genomen om door Citta di Castello te wandelen en de belangrijkste gebouwen te bekijken. De Duomo hier is ook weer verrassend groot en mooi gedecoreerd. Ook het Palazzo Communale met zijn trappenhuis en uitgesleten treden zijn bijzonder. Na een snelle cappuccino, pakken we alles weer bij elkaar, en slepen onze 10 fietstassen 3 verdiepingen naar beneden. In het hotel nog altijd niemand gezien....Visa regelt alles verder wel. We gaan op weg naar Assisi. Wat opvalt is dat de route veel over doorgaande wegen gaat, met zeer slecht wegdek. Onderweg ook nog een bord gemist, waardoor we plots voor een afgesloten weg stonden en 4 km extra moesten fietsen... Begint het ook nog te regenen, en schuilen we ergens onder een afdak om de 's morgen gesmeerde broodjes te nuttigen. De regen wordt alleen maar erger, dus gaat het regenpak maar weer aan. Al fietsend met veel verkeer over extreem slechte wegen, heuvel op en af, houdt in de buurt van Assisi de regen eindelijk op. Omdat we gisteravond zijn vergeten om de route voor te bereiden, wisten wij niet dat Assisi 5 km van de fietsroute af lag, en ook nog een klim van 200 mtrs nodig was om in de stad te komen. Maar ja, we hadden tussen de middag alvast een hotelletje geboekt vanwege de regen, dus maar even een uurtje extra doorzetten bergop. Aangekomen, is alleen de buurman van het hotel aanwezig (na 18 uur). Hij regelt alles, en oh ja, wij zijn met de fiets..... Geen probleem! We krijgen een iets grotere kamer, daar past alvast een fiets op. De andere zetten we dan in het gangetje bij de ingang. Probleem opgelost. Moest ik alleen nog even de 2 fietsen over de smalle stenen trap het hotel in dragen. Omdat wij helemaal kapot zijn van de regen, de extra km's en de 200 mtr omhoog fietsen, regelen we gelijk een extra overnachting. Kunnen we morgen op ons gemak dit schitterend tegen de berghelling liggende Assisi gaan bekijken. Het valt ons wel tegen van mijn patroonheilige Franciscus, dat hij ons zo slecht gezind was vandaag. Maar voor alles is ook weer een beloning: we hebben na een korte wandeling naast de deur heerlijk gegeten, en boven op het dakterras van het hotelletje genoten van het nachtelijke uitzicht op Assisi en de vallei.

1. Anneke Gordebeke:
    21 juni 2016
    Zo mooi Assisi! Komt mooi uit dat jullie daar een dagje extra mogen blijven. Veel plezier!