Dag30, rustdag in Assisi

21 juni 2016 - Assisi, Italië

Na de zware fietsdag gisteren, waarbij we onderweg kletsnat zijn geworden, worden we vandaag beloond door een geweldig mooie en zonnige dag in hartje Assisi.

Na het heerlijke ontbijt, zijn we door de straatjes naar de Basilica di San Francesco gegaan. Dit is na Rome de 2e bedevaartsplaats van Italië, met 5 miljoen bezoekers per jaar. Vandaar ook bewaking en controle  voordat je naar de Basilica mag. Omdat we zo vroeg zijn is het hier nog lekker rustig. Deze Basilica bestaat uit een onderkerk en een bovenkerk. Beide zijn helemaal beschilderd met fresco's. Je mag er officieel geen foto's maken, dus dat heeft Marij ook niet gedaan..... Wat opvalt is dat je hier nog echte pelgrims tegen komt en er serieus wordt gebeden. Het is ook opmerkelijk stil in de Basilica.

We bezichtigen vanmorgen en ook later in de middag het schitterende stadje. Na iedere straathoek wacht er weer een nieuwe verrassing of een prachtig uitzicht op de vallei. Het is zo'n geweldig mooie stad!

Marij doet 's middags nog de nodige was, die lekker kan drogen op onze kamer als wij even siësta houden.... (stelletje oudjes hé).
We wandelen later op de middag naar het hoog boven de stad gelegen Fort Rocca Maggiori. Van hieruit heb je een geweldig uitzicht over de stad en de wijde omgeving. We lopen nogmaals door de smalle straatjes van de stad en nemen 's avonds in een steegje om de hoek weer een terrasje om weer een hapje te eten en te drinken. Vervolgens de volgende dag weer voorbereid en onze fietstassen zo ver mogelijk weer ingepakt.

1. Noud Daemen:
    21 juni 2016
    Als ik al die foto's (mooie vergezichten !) bekijk, dan is het hier maar behelpen in ons kikkerlandje... Neem de tijd en geniet ervan ! Een siësta op z'n tijd mag van mij ;-).