Dag7 Tirano - Ospizio Bernina - Madulain 38km(fietsen)

28 juli 2018 - Madulain, Zwitserland

Vandaag maar weer vroeg opgestaan om alles in te pakken en de tassen aan de gestalde fietsen te hangen. We willen proberen de eerste trein van de Rhätische Bahn te nemen. Het ontbijt en de beloofde broodjes staan gelukkig al klaar om 7:15uur. We genieten van het heerlijke uitgebreide ontbijt. Daarna pakken we snel de laatste spullen bij elkaar en worden uitgezwaaid door onze vriendelijke gastheer.

We gaan direct naar het station van de Rhätische Bahn. Het treinstel voor de fietsen staat al klaar, en dus laden wij als eerste onze fietsen in. Bevestigen ze met riemen tegen de zijkant van de wagon, en zoeken een plaatsje in de naastgelegen treincoupé. Voordat de trein vertrekt zit de wagon voor de fietsen al helemaal vol. Blijkt dat de fietsen eigenlijk aan de beugels aan het plafond opgehangen horen te worden. Gaat natuurlijk niet met 20-25kg bagage aan de fiets....

Dwars door het centrum van Tirano op 447mtr hoogte, over de openbare weg, rijdt de trein richting St.Moritz. Na een onvergetelijke tocht, in een bij ieder station alsmaar voller wordende trein, gaat het steil omhoog via schitterende bruggen en tunnels naar de Berninapas. We zijn vanuit Tirano op 447mtr hoogte in de 40km lange treinreis gestegen naar 2256mtr. Bij Ospizio Bernina, we zijn ondertussen weer in Zwitserland, stappen we uit. Van hieruit zullen we omlaag fietsen richting St.Moritz en verder het dal omlaag fietsen.
We nemen bij het stationnetje boven op de pas nog even 2 cappuccino voor € 9 . Waren vergeten dat we ondertussen weer in Zwitserland zitten....

Omlaag fietsen gaat over een uitstekende weg, waarbij we door enkele mooie dorpen fietsen. In Pontresina begint het te regenen, en dus schuilen we in dit dorp bij het gemeentehuis. Hier was net een fietstocht geweest, en de organisatie had nog van alles over voor ons: bananen, worstjes en energierepen.
Beneden in het dal passeren we de Inn. Hier langs loopt onze volgende fietsroute: de Inntal Radweg. Dal-inwaarts ligt enkele kilometers bergop St.Moritz, maar omdat het nu sterk begint te regenen besluiten we de route langs de Inn dal-uitwaarts te gaan volgen.

Uiteindelijk klaart het weer op en vinden we in het dorpje Madulain een kleine camping. In de dorpen in dit dal vind je vele huizen met hun typisch Engadiner bouwstijl: grote familiehuizen met dikke muren, kleine ramen, typische kleuren en vaak wandschilderingen.
De muren rond de ramen zijn afgeschuind zodat je van binnenuit toch meer zicht hebt.
Achter de camping ligt op enkele meters van ons tentje het schitterende station van de Rhätische Bahn. Dit spoor loopt door dit dal tot Scuol, op ~16km voor de Reschenpass.

We eten bij het tentje en lopen 's avonds nog een rondje door het kleine dorpscentrum. Doen een extra trui aan omdat we toch op ~1700mtr hoogte zitten en kruipen in onze slaapzakken.