Dag 7. Inor(Fr) - Etalle(B), 60km en 740 hoogtemeters

7 mei 2017 - Étalle, België

Vanmorgen matig ontbeten in de Auberge, in een oubollige ontbijtruimte. Bij het afrekenen blijkt dat de cappuccino's van gisteravond €4,50 per stuk kosten. Belachelijk per kopje in zo'n aftands restaurant... Bij het verzamelen van onze bagage moeten we vanaf de 1-e verdieping naar beneden en dan dwars door het restaurant en cafe naar de binnenplaats met onze fietsen. Bezoekende buurtbewoners vinden het nodig ons redelijk in de weg te staan, onder toeziend oog van de eigenaresse.... Het enige wat ze van ons willen horen is "Bonjour". Tamelijk onvriendelijke Fransen... Als we vertrekken regent het stevig, dus het regenpak moet gelijk weer aan. Vol goede moed fietsen we volgens een zelf gezochte route een afkorting richting Luxemburg via de Belgische Ardennen. We hebben nl. besloten niet meer tot Dun-sur-Meuse door te fietsen maar volgens een afkorting richting Luxemburg via de Belgische Ardennen te fietsen. Via booking.com komen we terecht in Etalle net over de grens in België. Ook nu gaat het 60km lang alleen maar heuvel-op-heuvel-af. Omdat we toch langs Montmedy fietsen kunnen we het niet laten om naar de Citadel boven de stad te fietsen. Van veraf konden we deze al zien liggen, zelfs bij dit druilerige weer.
Maar dat hebben we wel geweten: de weg gaat zo stijl omhoog dat we in de allerlaagste versnelling meerdere keren moesten afstappen. Je kunt dan wel over de Alpen fietsen, maar dit gaat dan toch niet zomaar. Boven aangekomen nemen we kletsnat van het weer en de inspanning een heerlijke lunch in het enige restaurantje. Ongelofelijk, maar auto's mogen hier ook de Citadel binnen rijden. Moeten net zoals voetgangers en fietsers wel wachten bij het stoplicht bij de toegangspoort om binnen of buiten te gaan. Daarna gaat het eindelijk zonder regenbroek verder over de Ardennen tot etappe-eindpunt Etalle.
Hier boven een pizzeria een alleraardigste grote kamer geboekt. 's Avonds maar een heerlijke  pizza gegeten bij de Italiaanse eigenaar. Nog 1 dag fietsen en we zitten bij Luxemburg-stad voor de eerste rustdag...