Dag4, Profondeville(B) - Givet (F). 47km

4 mei 2017 - Givet, Frankrijk

We hebben vandaag een kortere route en genieten rustig van het uitstekend ontbijt, verzorgd door onze vriendelijke gastvrouw. Sjouwen daarna alle fietstassen weer naar beneden en halen de fietsen die vannacht in de hal konden staan weer naar buiten.
Vandaag fietsen we de hele route langs la Meuse tot het eerste Franse stadje Givet. Deze 45km leken ons wel ver genoeg omdat we gisteren het dubbele hebben gefietst, en er toch wisselvallig weer wordt voorspeld. Zo kunnen we het onderweg wat rustiger aan doen en nog even in Dinant rondkijken. Ook eindbestemming Givet moet de moeite waard zijn.

In Dinant regent het net als we aankomen, dus pikken we maar snel een cappuccino en een stokbroodje kaas bij een bakker.
Dinant herken ik (Frank) nog wel omdat we vroeger wel eens zover gekomen zijn met ongeveer de hele familie plus oma in een Renault 4 of 6. Dat kon vroeger nog allemaal, hutjemutje in zo'n autootje met zijn allen.
Na Dinant gaat het verder langs de steeds rustigere Maas. Al vanaf Namen gistermiddag hebben we geen vrachtschip meer zien varen. Vandaag alleen een Hollands stelletje stroomafwaarts zien varen in hun bootje.
In Givet hebben we snel het midden in het centrum gelegen hotelletje gevonden. Ziet er ook weer netjes uit en de fietsen kunnen in een garage aan de overkant van de straat worden gestald.
Snel wat was doen, douchen en het stadje verkennen. Ondertussen is eindelijk de zon doorgebroken, als we langs de Maas iets kunnen eten rond 18uur (voor Fransen waarschijnlijk te vroeg...).

1. Noud Daemen:
    5 mei 2017
    Waat ein moëie plaetjes weer! Wie zund det ut zunke dae neet beej schient...
    Groetjes, Noud