Dag 5. Givet - Charleville-Mézières. 87km

5 mei 2017 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Na een uitstekend ontbijt in het hotelletje in Givet, halen we de gestalde fietsen op en lopen hiermee rond 9:15 over de gezellige uitgebreide markt die daar vanmorgen staat uitgestald. Nog even gekeken naar een leuk "setje" voor Marij, maar zijn toch maar snel langs de Maas vertrokken. Vandaag is een schitterende route direct langs de Maas, en bij iedere stuw wordt er wel gewerkt. Volgens mij wordt de dam vervangen door een kleine waterkracht centrale.
Alleen bij Chooz moeten we even van de Maas af via een heuvel doorsteken omdat er in de Maas-lus door de Fransen een kerncentrale is gebouwd. Slim he, zo kort bij de grens met je buren. De Maas slingert verder enorm, soms zelfs bijna 360'. Bij Revin hebben ze daarom vanuit de sluis het kanaal en fietspad via een korte tunnel door de berg gebouwd. Onderweg langs het fietspad nog even een cappuccino gescoord en naar de WC geweest....Nou daar kwamen we iets tegen, dat hadden we nog nooit gezien.
Doortrekken ging niet, maar daarvoor in de plaats hadden ze houtsnippers, die je met een schep in de "poepdoos" kon gooien. Zo zag de volgende gast jouw behoefte niet en rook hij wel de geurende houtsnippers!
Het weer is vanaf 's middags zonnig en zal dat ook morgenvroeg zijn. Dus besluiten we op de prachtige camping midden in Charleville-Mézières voor de 1e keer deze tocht de tent op te zetten.
Hierna lopen we over de mooie Maas-brug het geweldige centrum binnen. Het grote plein is overweldigend, het gonst er van alle mensen op de tientallen terrassen. Wij nemen hier ook een hapje en gaan dan slapen (dachten we...).